×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

از خیزشهای مردمی در برابر فاشیزم اوغانی پشتیبانی می کنیم!
پایگاه تاجیک میدیا

اعلامیه
از خیزشهای مردمی در برابر فاشیزم اوغانی پشتیبانی می کنیم !
همتباران گرامی ، خوانندگان عزیز!
اشرف غنی احمدزی و دار و دسته فاشیست و جنایتکارش در پنج سال گذشته تمامی بنیاد های یک زندگی باهمی و همزیستی مسالمت آمیز قومی را در خراسان / افغانستان بکلی از هم پاشاند. اشرف غنی در پی ساختن یک کشور پشتونیزه شده و یک حاکمیت مطلقه تکقومی پشتونی می باشد و همه تلاش و کوشش خودش و همکاران سوپرفاشیست اش همین بوده است که مانیفست فاشیستی دویمه سقاوی را مو به مو در افغانستان / خراسان تطبیق نمایند.
این حرکتی که اکنون در افغانستان / خراسان به راه افتاده است، با همه کمبود های احتمالی آن، جوهر و ماهیت ضد فاشیستی دارد و یک ضربه بسیار محکم و کشنده را بر پیکر تعصب و برتری جویی و فاشیزم پشتونی وارد کرده است. همین که روند تهاجم لگام گسیخته پشتونیزه سازی کشور برای یک مدتی دچار سکتگی و فروکش گردیده است، یک دستآورد بزرگ به شمار میرود.
پایگاه عدالتخواهی تاجیک میدیا، از خیزشهای مردمی در برابر فاشیزم افغانی پشتیبانی می نماید. درهم شکستن حاکمیت غاصبانه و متکی بر تقلب اشرف غنی یک وجیبه ملی و انسانی همه مردمان ساکن خراسان می باشد. به ویژه ما تاجیکان که هویت و زبان و جایگاه سیاسی و اجتماعی ما زیر ضربه های فاشیزم پشتونی قرار دارد، نمی توانیم بی تفاوت باشیم و بگذاریم که اشرف غنی و همگنانش به جنایتکاری و تطبیق برنامه های فاشیستی خویش بدون روبرو شدن با هیچ مانعی ادامه دهند.
ما این تحول پیش آمده را به فال نیک می گیریم و آرزومندیم که رشد اوضاع به گونه ای باشد که منافع همه مردمان ساکن در خراسان / افغانستان به طور عادلانه و منصفانه تامین و تضمین گردد.
پشتیبانی ما از این حرکتهای مردمی به خاطر گل روی این شخص و آن شخص نیست. بلکه با نگرش تاجیکانه و با خواست ها و آرزو های بسیار روشن از آن حمایت می نماییم.
در پهلوی منافع عمومی کشور مان، برای ما مهمترین مساله منافع علیای ملت تاجیک میباشد. ما میخواهیم که تاجیکان خراسان / افغانستان بتوانند در نتیجه این جنبش در موقعیت بهتر قرار گیرند و خواست های برحق و عادلانه شان برآورده گردد. این جنبش برای تاجیکان دست کم این چند خواست اساسی را باید برآورده سازد:
یکم – هرگونه نشانه و تشبث فاشیستی پشتونی از ریشه خشکانیده شود.
دوم – جابه جایی کوچی ها و مردمان قبایلی پشتون در مناطق تاجیکان کاملن متوقف گردد.
سوم – حاکمیت ولایت های تاجیک نشین به دست خود تاجیکان باشد. همانگونه که تسلط قومی پشتون در مناطق تاجیک نشین برای ما پذیرفتنی نیست، تسلط هیچ قوم دیگری را نیز نمی توانیم بپذیریم. ما همانگونه که آرزوی تسلط بالای هیچ قومی را نداریم، نمی خواهیم هیچ قوم دیگری بالای ما تسلط داشته باشد. تاجیک ها باید بر سرنوشت خود حاکم باشند و مناطق خود را اداره و کنترول و مدیریت نمایند.
چهارم – در تعیین والی ها، مقامات امنیتی و پولیس و ارتش و دیگر همه امور اداری مناطق تاجیک نشین باید هویت و تعلق قومی تاجیکی در نظر گرفته شود. دیگر پذیرفتنی نیست که هر قوم دیگر مناطق خود را تحت کنترول خود داشته باشند، اما مناطق تاجیکان میدان بازی دیگران شود.
پنجم – ما طرفدار آنیم که امنیت مناطق تاجیکان در دست خود شان باشد. همین طور اقوام دیگر امنیت مناطق خود شان را به دست گیرند.
ششم – غیر متمرکز ساختن دولت یکی از خواست های اساسی تاجیکان می باشد. در نتیجه این خیزشهای مردمی امید داریم که یک دولت غیر متمرکز که منافع تاجیکان و همگان را تامین نماید روی کار آید.
هفتم – دولتی که در نتیجه این حرکت های مردمی به وجود می آید باید در نخستین اقداماتش روند غیر قانونی توزیع شناسنامه های برقی با هویت افغانی را متوقف سازد و بار دیگر همان قانونی را که پارلمان کشور تصویب کرده بود عملی سازد. هویت افغانی برای تاجیکان قابل قبول نمی باشد و ما هویت افغانی را به مثابه هویت ملی نمی پذیریم.

با چنین رویکرد ، از جنبش کنونی ضد اشرف غنی حمایت می نماییم و بر این خواستهای اساسی در تمامی مراحل بعدی تاکید و پافشاری می نماییم .
سرنگون باد حاکمیت پوشالی اشرف غنی !
به پیش به سوی عدالت اجتماعی و عدالت قومی در خراسان / افغانستان !
پایگاه تاجیک میدیا
۴ حوت ( اسنفد ) سال ۱۳۹۸
۲۳ فبروری سال ۲۰۲۰

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.