×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تاجیک را در چهره خودش، در موقعیت خودش، نگاه کنید!

تاجیک را در چهره خودش، در موقعیت خودش، نگاه کنید!
یادداشت از: پایگاه تاجیک میدیا.
از شما تاجیک های گرامی که به کار جدی سیاسی دلبستگی دارید، میخواهیم یکبار بدون احساسات و تلقین ها و هیجان های لحظه یی، در باره وضعیت واقعی تاجیک های خراسان / افغانستان توجه نمایید. تاجیک را به حیث یک ملت، یک قوم، یک گروه انسانی مشخص و با هویت جدا از دیگران درنظر گیرید، نه یک پدیده موهوم و حل شده در یک کلیت خیالی که آن را « ملت افغانستان» می خوانند. یکبار هم که شده، تاجیک را در چهره خودش، در موقعیت خودش، در وضعیت واقعی خودش، نگاه کنید.

میخواهیم ببینید که تاجیک ها در خراسان / افغانستان چه حالی دارند؟ چه نیازهای دارند؟ همگونی شان با دیگران چیست؟ ناهمگونی شان با دیگران کدام است؟ در چه جغرافیایی به سر می برند؟ در آن جغرافیا به راستی چه میگذرد؟ تاجیک ها در ولایت های مختلف با چه دشواری های خاص خود شان دست به گریبان هستند؟ تاجیک ها در جاییکه اکثریت اند چه وضع است؟ تاجیک ها در جاییکه اقلیت اند چه می کشند؟

میخواهیم ببینند که آیا کسی به طور خاص در باره حال و روز این مردم کدام فکر و طرح و اندیشه ای دارد یا نه؟ آیا کسی واقعا از این مردم نمایندگی می کند؟ آیا نام شان را میگیرند؟ آیا کدام حزب و سازمانی درست و قوی و دارای امکانات هست که بگوید من نماینده و سخنگوی این مردم هستم و برای تامین و تضمین منافع شان کار می کنم؟

از گذشته ها که بگذریم و گپهای فراقومی و عمومی را هم به یک طرف بگذاریم. در همین بیست سال پسین آیا کدام حزب یا گروه مطرح و بزرگ را می شناسید که برای ارتقای موقف و جایگاه تاجیکان به گونه خاص کاری کرده باشد؟

در افغانستان، فکر فراقومی، طرح فراقومی، کار فراقومی فراوان وجود دارد. اما در عمل روزمره سیاسی و به ویژه در کاربرد اقتدار و امکانات، اندیشه ء حاکم ، اندیشه قومی، رفتار حاکم رفتار قومی است.

شما اگر فکر می کنید که اشرف غنی برای تاجیکان هم خیر و خوبی خواهد رساند، کاملن در اشتباه هستید. شما اگر فکر می کنید که جنرال دوستم دلش برای تاجیکان می سوزد و کدام تفاوتی میان منافع ازبک ها و تاجیک و دیگر اقوام قایل نیست، صد در صد در غلط فهمی به سر می برید. شما اگر فکر می کنید که خلیلی و محقق هزاره های خود را می گذارند و پشت حل مشکلات مردم تاجیک میگردند، بیخی در خواب تشریف دارید.

اگر خود تاجیکان در غم خود نباشند، دیگر هیچ کسی در غم شان نخواهد بود. پشتونها در اندیشه اقتدار وحاکمیت برای خود هستند. هزاره ها در فکر رفع مشکلات خود میباشند. ازبک ها غیر از خود به هیچ چیز دیگر نگاه نمی کنند. شما اگر از این سه قوم و نمایندگان و نخبگان و سران و رهبران و هرکس دیگر شان توقع دارید که مرحم دردهای مردم و ملت تاجیک باشند، اصلن در افغانستان نه در کره مریخ زندگی می کنید.

خودفراموشی تاجیکان، کتمان هویت و حضور تاجیکان، شرمیدن از طرح روشن نام تاجیک و خواست ها و منافع تاجیکان، نه از نظر انسانی درست است، نه از نظر اسلامی.

ما میگوییم که تاجیک یک ملت است. تاجیک در خراسان / افغانستان هستی و حضور دارد. چرا این حقیقت گفته نشود؟ چرا هستی و وجود و حضور تاجیکان در آن کشور به درستی و روشنی تعریف و بیان نگردد؟ حضور ساکت، حضور سامت، حضور تعریف ناشده تا به کی؟

این تاجیک فراموشی، این ندیدن تاجیکان به مثابه یک ملت مستقل با خصوصیات و خواست های خودش، این بیان نکردن هویت و حضور تاجیکان در همه موارد و تمامی عرصه ها، زیان ها و پیامد های بسیار ناگوار داشته است و بعد از این هم خواهد داشت.

( پایگاه تاجیک میدیا )

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.