×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

قطعنامه دومین همایش نخبگان تاجیک در اروپا
کانون پاسداران فرهنگ تاجیک

قطع‌نامه دومین همایش نخبه‌گان تاجیک

به نام خداوند جان و خرد

کشور شاهی هالند، شهر آرنهم- ۲۲ دسمبر، ۲۰۱۹

دومین همایش سالانه نخبه‌گان تاجیک در اروپا به روز یکشنبه، ۲۲ دسمبر سال ۲۰۱۹ میلادی از سوی کانون پاسداران فرهنگ تاجیک در شهر آرنهم کشور شاهی هالند برگزارشد.در این همایش علمی شمار زیادی از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاجیک مقیم کشورهای مختلف اروپایی اشتراک کرده بودند. آنان در جریان بحثهای پردامنه‌یی که پیرامون اهمیت و نقش تاجیکان در روند ملت ـ دولت‌سازی در أفغانستان داشتند و پس ارزیابی رویدادهای پسین در کشور، به منظور تحکیم مردم‌سالاری و تامین حقوق مردم تاجیک در افغانستان، موقف و خواسته های شان را در سه مورد مبرم به ترتیب زیر مطرح کردند:

1- انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸: ما اشتراک کننده‌های همایش نخبه‌گان تاجیک در اروپا براین باوریم که انتخابات دست‌آورد بزرگ دهه‌ها مبارزه مردم کشور می‌‌باشد. مردم تاجیک، با اشتراک گستردۀ خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ تعهد و اشتیاق خود را نسبت به دموکراسی و نهادینه ‌شدن حاکمیت قانون که بتواند حقوق همه را تأمین کند، ثابت کردند. در عین حال تجربه ۱۸ سال حاکمیت زیر قانون اساسی جدید نشان می‌دهد که انتخابات در نظام کنونی به جای این که در تامین دموکراسی کمک کند، به‌خاطر تمرکز قدرت به دست رئیس جمهور، فساد و انحصار را سبب شده است. با در نظرداشت حضور نیروهای تمامیت‌خواه در قدرت این انحصار کشور را به سوی یک نظام استبدای کشانده است. این همایش بر تلاش برای یافتن راه‌هایی برای تغییر نظام متمرکز ریاستی به یک نظام غیرمترکز پارلمانی یا فدرالی مطابق خواست مردم تاکید می‌ورزد.

با اینهمه وبا حفظ نگرانی از اثرات منفی ناشی ازنظام متمرکز ریاستی کنونی، همایش خواهان تأمین شفافیت روند رسیدگی به شکایات انتخاباتی امسال و جدا‌شدن آرای پاک از آرای تقلبی مطابق به طرزالعمل های مورد قبول و قانونی، می‌باشد. اعلان هر نوع نتیجه‌یی را که بر اساس تقلب و فریب و مخالف رای حقیقی مردم افغانستان باشد، از پیش محکوم بوده و ما آن را برای زندگی مسالمت آمیز مردم کشور در آینده، خطرناک می‌دانیم.

2- مذاکره با طالبان و روند صلح: اشتراک کنندگان دومین همایش نخبه‌گان تاجیک در اروپا، با باورمندی به اهمیت صلح و آرامش در کشور، که بخشی از باورهای تمدنی ملت تاجیک میباشد، در مورد روند زیر نام صلح و مذاکرات جاری با گروه طالبان به دیده تردید می‌نگرند. ما طالبان را یک نیروی دهشت افگن دانسته و حضور این گروه در قدرت را به زیان ارزش های مردم‌سالارانه می‌‌دانیم. تا هنگامی که طالبان به فعالیتهای تروریستی و هراس افگنی شان پایان ندهند،‌ ما حضور آنها در حکومت را به سود صلح و ثبات کشور نمی‌دانیم و پیش از گذاشتن سلاح برزمین، خروج ازمناطق اشغالی که زادگاه و خواستگاه آنها نیست و عدم سهمگیری شان درپروسه های دیموکراتیکی چون انتخابات، دادن امتیاز سیاسی به آنها را مردود می شماریم. اشتراک کنندگان همایش نخبگان تاجیک در اروپا به این باور است که صرفنظر از پیوندهای عریان گروه طالبان به بیگانگان، این گروه شدیدا مذهبی و قومی می‌باشد. همچنان تاکید باید داشت که طالبان در گذشته با حوزه سیاسی-اجتماعی‌یی در جنگ بوده است که تاجیکان محور و ستون فقرات آن را تشکیل می‌کرد. با درنظرداشت این حقیقت که دولت کنونی نیز در انحصار قومی قراردارد و تاجیکان در آن سهمی ندارند و گروه طالبان نیز یک گروه ضد تاجیکی بوده است، هرگونه مذاکره بدون حضور نماینده‌گان اصیل تاجیک ناقص بوده و نتایج آن برای مردم ما ناپذیرفتنی است. از جانبی بخش گسترده ای از سربازان نیروهای امنیتی کشور را که در خط مقدم جنگ در برابر طالبان میرزمند، جوانان برومند تاجیک تشکیل میدهند. این سربازان که یکجا با فرزندان اقوام دیگرهمه روزه در اثر سیاست های مشکوک مدیران وضعیت که به طالبان نه به عنوان یک گروه دهشت‌افگن که یک نیروی تأمین کننده منافع قومی خویش می‌بینند، دسته دسته قربانی میشوند. همین سربازان و افسران اند که نیروی بالفعل در حال جنگ با طالبان را می سازند و باید بدرستی در مذاکرات صلح نمایندگی شده وقربانی ها وخون های ریخته شده اینان به هدرداده نشود. صلح میان دو طرف متخاصم صورت می‌گیرد. طالبان از آغاز تا به امروز با مردم ما جنگیده اند. چگونه ممکن است صلحی صورت بگیرد و در آن جانب تاجیک سهم و صدایی نداشته باشد؟ اشتراک کننده‌گان این همایش از گروه های مذاکره‌کننده با ترکیب وسیع و مورد قبول همه که ذکرش رفت؛ خواهان آن اند تا اطلاعات مطرح شده در جریان مذاکرات را به آگاهی مردم افغانستان برسانند و از جامعه جهانی می‌خواهند تا از جریان این مذاکرات نظارت نموده و مردم افغانستان را در راه پاسداری از ارزشهای مردم‌سالارانه‌یی که به قیمت خون فرزندان راستین این سرزمین تمام میشود، حمایت کنند.

3- روابط تاجیکان با سایر اقوام: تاجیکان با هر یک از اقوام ساکن در کشور، پیوندهای محکم فرهنگی، زبانی، دینی و تاریخی دارند. اشتراک کننده‌گان دومین همایش نخبه‌گان تاجیک در اروپا به همزیستی مسالمت‌آمیز با همه تبارهای ساکن در کشور تأکید می‌ورزد و از همه باشنده‌گان این سرزمین می‌خواهند که در برابر بی‌عدالتی و ستم جاری از سوی گروه های فاشیستی که سودشان را در افگندن آتش نفاق میان مردمان با هم برادر کشور می‌دانند، با تاجیکان را همنوایی کنند. اشتراک کننده‌گان این همایش تأکید می ورزند که توصل به حق و داد، از فرامین الهی در قرآن کریم است و حق‌خواهی تاجیکان نیز به منظور همزیستی مسالمت آمیز و پیش‌رفت در روند ملت ـ دولت‌سازی است. تاجیکان وجود خود را در نابودی هیچ تباری نمی‌بینند.

ما به مثابه نماینده بخشی از جامعه روشنفکری تاجیک خواهان توجه جامعه جهانی و همچنان همتباران خویش به نکات یادشده درین اعلامیه استیم. بدون رسیده‌گی به خواست‌های یاده شده، رسیدن جامعه به صلح و عدالت ناممکن است. ما خواهان تامین عدالت و مردم‌سالاری در یک نظام قانون‌مندی استیم که تمام مردم در اداره ان سهم عادلانه، شفاف و نظام‌مند داشته باشند.

و من الله التوفیق

ارنهم- دسامبر ۲۰۱۹

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.