×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تاجیک ها در پیوند با کشته شدن قاسم سلیمانی چه واکنشی داشته اند؟!
پایگاه تاجیک میدیا

تاجیکها در پیوند با کشته شدن قاسم سلیمانی چه واکنشی داشته اند؟!
گزارش از : پایگاه تاجیک میدیا.
از بامداد روز جمعه سوم جنوری ۲۰۲۰ که خبر کشته شدن آقای قاسم سلیمانی در رسانه انشتار یافت، تا همین اکنون که روز چهارم جنوری است، سرخط اکثریت مطلق رسانه های جهان همین رویداد میباشد. یک مرگ پُرغوغا و جهانگیر که واکنش های بسیار را در تمامی رسانه های همگانی و رسانه های اجتماعی برانگیخته است.
در این میان برای ما جالب است که تاجیکان در کشور های مختلف چه واکنشی در این مورد نشان داده اند؟!
از یک برزسی شتابان رسانه های اجتماعی ( فیسبوک، تویتر، انستگرام و …) به این نتیجه می توان رسید که اکثریت تاجیکانی که در این رسانه های فعال اند، از کشته شدن قاسم سلیمانی ابراز ناراحتی کرده اند و این عمل امریکا را محکوم می کنند.
شماری بسیار دیگر ، از ابراز نظر در این مورد پرهیز نموده و یا اینکه تاجیکان را به موقف گیری بیطرفانه تشویق می کنند و میگویند که لازم نیست در این مساله دخالت کرد و جانب یکطرف را گرفت.
دیده می شود که اکثریت تاجیکان فعال در رسانه های اجتماعی از کشته شدن سلیمانی به خشم آمده اند و احساسات شان را ضد دولت امریکا به نمایش گذاشته اند.
باید گفت که داوری های تاجیکان در باره آقای سلیمانی ناهمگون است. بعضی ها او را به مثابه یک «قهرمان اسلام» و دلیرترین مرد نظامی که در برابر امریکا و اسراییل ایستاده بود و مانع عملی شدن برنامه غارتگرانه امریکا گردید ستایش می کنند. بعضی های دیگر که نظر مثبتی نسبت به دولت ایران ندارند، آقای سلیمانی را نیز به عنوان یک فردی معرفی میکنند که نقش منفی در بی ثبات ساختن کشورهای پیرامونی ایران ایفا میکرد.
در افغانستان از شخصیت های سیاسی شناخته شده ، آقای عبداللطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان از نخستین کسانی بود که عمل امریکا را « ترویزیزم دولتی» خواند و با شدید ترین لحن محکوم کرد.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان که بیشتر رهبران و اعضایش تاجیکان هستند، با نشر اعلامیه رسمی، از کشته شدن سلیمانی ابراز تاسف کرد، اما در برابر امریکا موضع روشن نگرفت و عمل امریکا را محکوم نکرد.

در تاجیکستان و پاکستان و کشورهای دیگر جهان هم تاجیکان واکنش های گوناگون داشتند.
به نظر می رسد که شمار زیاد تاجیکان در سراسر جهان، از کشته شدن یک همزبان ایرانی و آن هم یک شخصیت بسیار مشهور و تاثیر گذار در امور منطقه یی و جهانی، متاثر شده اند و عمل امریکا را محکوم می کنند. اما یک تعداد دیگر به دلایل گوناگون از موضع گیری ضد امریکایی پرهیز نموده اند.
در همین حال شمار بسیار اندک و انگشت شمار از تاجیکان به خاطر مخالفت شدید شان با دولت ایران و به دلایل ایدیولوژیک این حادثه را به فال نیک گرفته و گامی در جهت سرنگونی رژیم ولایت فقیه می پندارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.