×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

روند تکاملی ملت شدن
توریالی غیاثی

روند تکاملی ملت شدن
نبشته از : توریالی غیاثی.
ملت شدن؛ یک رنگ سازی و ادغام فرهنگ ها نیست و فقط با قرار گرفتن شکلی ای چند چهره از اقوام مختلف با ماهیت فکری سلبی، متضاد و کمتر همسو در کنارهم، میسر نمی شود بلکه فراينديست كه در يك بستر فرهنگی تاريخی و بهره مندی عادلانه از منابع طبيعی، اشتراك منافع و ارزشهای معنوی و سرزمینی و دفاع مشترك از آن در برابر دشمن و … در يك جغرافيای واحد، شكل گرفته و به عنوان یک باور در میان انسان های آن سرزمین، تبارز می کند.
جوامع انسانی این توانایی را دارد که باورهایی را بسازد و یا آن را تغییر دهند که در جامعه شناسی سیاسی به آن «فرآیند باورسازی» و «فرآیند تنظیم باور» گفته می شود. بررسی معقولیت باورها از مباحث کلیدی معرفت شناسی می باشد.
بنابرين؛ براي ملت شدن – نه ملت ساختن – اقوام ساكن در يك سرزمين، همانطوری كه گذار عالمانه و عاملانه و هم ديگر پذيرانه آنان از گذرگاه های تنگ و تاريك هويت هاي قومی و قبيله يی، به وادی دلكش هويت متعالی ملی، يك امر الزامی پنداشته می شود به همان پيمانه و حتی بيشتر از آن رعايت و به رسميت شاختن حقوق اساسی، فرهنگی هويتی آنان از سوی دولت های حاكم در عرصه های فرهنگی سياسی و اقتصادی و توزيع عادلانه ای قدرت و ثروت ملی در يك کشور، که تقویت و قوام ناسیونالیسم میهنی را فراهم می کند در روند ملت شدن و حين گذار از تنگنا های هویتی، از اهميت حياتی برخوردار است.
در واقع اين مسايل از بديهي ترين حقوق و وجایب شهروندان يك كشور است كه بايست تا پای جان، پای آن بايستند.
زمانه به طرز معجزه آسايی تغيير يافته است، اقوام و هويت های قومی آگاهانه به باز تعريف هويت های فرهنگی و حقوق اساسی شان پرداخته اند می خواهند حضور و نقش فعال، برابر و عادلانه ای خود را، با تعریف تازهٔ كه از خويشتن خويش ارايه داده اند در امر دوباره ساختن كشور شان اداء، نمایند.
پذيرش متقابل ارزش ها و باور هايی پسنديدهٔ فرهنگی تاريخی و ميهنی همديگر، از مولفه هاي انكار ناپذير و تسهيل كنندهٔ روند ملت شدن، می باشد.
برای دستیابی به این امر مهم و حیاتی، حلول و ظهور پدیدهٔ « منش ملی » در نهاد های رهبری و اداری دولت، واجب و الزامی پنداشته می شود.
اما، منش ملی در جوامع ای پدید می آید كه در آنجا همبستگی ملی و ناسيوناليسم ميهنی نهادينه شده باشد و هويت ملی با مؤلفه های پذيرفته شده آن، مانند؛ همديگر پذيری، و تسامح، و تساهل، و احترام به حريم ارزش ها، افتخارات و اعتقادات پسنديدهٔ تاريخی، فرهنگی، زبانی و دينيی کتله ها و هویت های فرهنگی قومی كه بخش اساسی و انكار نا پذير، هويت مردم يك جامعه را تشکیل می دهد، بصورت بهم پیوسته و يك پارچه به عنوان يك ارزش گرانبها در روح و روان مردمان يك كشور حلول كرده باشد و برای حفظ و نگهداشت آن قربانی بدهند.
اينجاست كه مفهوم ملت و نا سیونالسیم میهنی با خطوط قرمز منافع ملی، نه اين كه ساخته می شود بلكه ظهور می كند.
شناخت جامع از منافع ملی و تامین عدالت اجتماعی تضمين كننده فرايند همبستگی ملی است. همبستگی ملی بستر و تكيه گاه مطمئين ثبات سياسی پنداشته می شود.
جوامع انساني به عنوان نیروی اجتماعی سیاسی با حفظ و نيكو داشت و صیانت از هويت های فرهنگی شان زنده و پويا باقی می ماند و به قله های فلاح و رستگاری، دانايي و توانايی صعود نموده و با تبیین ناسیونالیسم میهنی، قدرت ملی را می سازند. قدرت ملی ای که پایه های استوار و مستحکم دولت ملی را تشکیل می دهد. مهندسان و معماران این فرایند سیاسی فرهنگی اجتماعی از منش ساسی و فرهنگ سیاسی ایجابی و همدیگر پیذیرانه و اعتماد زاء، برخوردار می باشند.
در غير آن ملت شدن و يا ملت ساختن مردمان يك سرزمين، برغم آرزو های نیک، سرابي بيش، تلقي نخواهد شد.
پر واضح است که با اعمال سیاست زمین سوخته و نسل کشی، تحكم و استبداد و تماميت خواهی، جنگ و زور گويی و سر بریدن و تبعيض و تعصب، خود بزرگ بینی و اکثریت خوانی؛ همچنان کما فی السابق، افق تاريك و ره مان به تركستان و ماوای مان نا كجا آباد، خواهد شد.
کشتی توفان زدهٔ مملکت به سخره سخت دریا برخورد خواهد کرد و به جزایر کوچکی در میان دریای پر تلاطم حوادث و مداخلات خارجی، منقسم خواهد شد.
پس بیایید مسوولانه حرف بزنیم و عاقلانه گام برداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.