×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

پارسی زبانان افغانستان به دولت ایران هشدار میدهند!
پایگاه تاجیک میدیا

امروز شبکه های اجتماعی، به ویژه فیسبوک، پُر است از کزارک ها و پیام های اعتراضی شماری از تاجیکان و پارسی زبانان افغانستان در مخالفت با تصمیم دولت ایران برای ساختن یک تعمیر نو در دانشگاه کابل به نام «زبان و ادبیات دری» !
اگر چه این خبر از سوی دولت ایران تایید نشده است و هنوز در حد یک شایعه میباشد، اما همین هم باعث خشم و اعتراض گسترده پارسی زبانان افغانستان گشته است.
این پارسی زبانان معترض میگویند که زبان و ادبیات ما « پارسی » است و « دری» خواندن آن و جدا دانستن آن از زبان پارسی یک دسیسه سیاسی دولت های فاشیستی افغان بوده است که میخواهند تاجیکان و پارسی زبانان افغانستان را از هویت زبانی اصلی شان دور و قطع سازند و به مسخ هویتی گرفتار نمایند.
آنان میگویند که دولت ایران با فاشیست های افغان نباید همدست شود و از دسیسه جدا سازی زبان مشترک مان نباید حمایت کند.
اینکه زبان ما همیشه به نام پارسی و یا پارسی دری خوانده شده است و دری نیز نام دیگر زبان ما می باشد، کدام مشکل نیست. اما مشکل این است که دولت های استعماری و دولت های شوونیستی افغان با هدف های سیاسی و قومی و به خاطر دشمنی با پارسی زبانان به اینکار دست زده اند و یک زبان واحد را به سه نام یاد می کنند و به حیث سه زبان جداگانه قلمداد می نمایند.
ساختن یک تعمیر برای « زبان و ادبیات دری» در واقع مهر تایید است بر سیاست تفرقه افگنانه و پارسی ستیزانه دولت افغانستان . معترضان میگویند که دولت ایران باید به صورت بسیار جدی از اینکار پرهیز کند و در صف دشمنان زبان فارسی قرار نگیرد.
گفته میشود که اگر دولت ایران به راستی چنین تصمیمی داشته باشد و آن را عملی کند، پارسی زبانان افغانستان علیه این کار دولت ایران دست به اعتراضات گسترده خواهند زد .
دولت ایران و سفارت ایران در کابل در پیوند با این موضوع هیچ واکنشی نشان نداده است. همچنان هیچ خبرنامه در این مورد از سوی هیچ مرجع رسمی افغانستان و ایران به نشر نرسیده است.
پایگاه تاجیک میدیا نیز به نوبه خویش از دولت ایران میخواهد که در مورد این مساله موضعگیری روشن داشته باشد و در مسخ هویت پارسی زبانان افغانستان به دولت فاسد و شوونیست افغان یاری نرساند.

  1. توریالی رها

    سلام به همه شما خوبان و سروران گرامی ، لطف نموده کتابها را بصورت پی دی اف بروی ویبسایت خود قرار دهید تا ما بتونیم استفاده کنیم .
    قبلن و قلبن از شما سپاسگزاریم

    • تاجیک میدیا

      درود بر شما آقای رها. سپاسگزاریم که از دیدن این تارنما خرسندی تان را بیان کرده اید. کتاب ها را اگر به صورت «پی. دی. اف » داشته باشیم، حتمن به دسترس عزیزان قرار میدهیم. اما اگر پی دی اف را نداشته باشیم، نام و مشخصات کتاب را می گذاریم تا دوستان پیدا کنند و بخوانند. شاد و سر بلند باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.