×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

جبهه مقاومت ملی افغانستان: گفتگو با حامد سیفی

از زمان خروج نیرو های ایالات متحده امریکا از افغانستان مقاومت ملی افغانستان تحت قیادت احمد مسعود با طالبان در ستیز هستند و از جامعه بین الملل خواستار حمایت شده اند در مقابل حکومت که به عنوان “سرکوبگر” و “ غیر دموکراتیک” شناخته میشود

پس از گذشت بیش از یک سال از قدرت گرفتن طالبان در کابل٬ افغانستان عمدتاَ از جامعه جهانی منزوی است و به دلیل فعالیت های دولت اسلامی ولایت خراسان شاخه داعش و دیگر گروه های تروریستی که حضور و فعالیت های خود را در خاک افغانستان افزایش داده اند٬ با بحران اقتصادی و مشکلات امنیتی مواجه است.

احمد مسعود٬ پسر ارشد احمدشاه مسعود٬ رهبر نظامی ضد شوروی وقت٬ جبهه مقاومت ملی افغانستان را که به مقاومت دوم هم معروف است در آگوست سال ۲۰۲۱ تأسیس کرد و مردان و سلاح های خود را در دره پنجشیر جمع کرد و مبارزه در مقابل طالبان را آغاز کرد. اگرچه طالبان در سپتامبر سال ۲۰۲۱ پیروزی خود را در برابر جبهه مقاومت ملی و کنترل دره پنجشیر اعلان کردند٬ ائتلاف به رهبری مسعود در سراسر دره وجود دارد و نشان دهنده ای تنها مقاومت سازمان یافته است در برابر طالبان در کشور که به شکل چریکی حملات خود را انجام می دهند به ضد طالبان.

در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۲۲ ما این فرصت را داشتیم تا با حامد سیفی افسر سابق اردوی ملی افغانستان و عضو فعلی جبهه مقاومت ملی افغانستان مصاحبه کنیم٬ تا در مورد وضعیت واقعی جنگ در ساحه گفتگو داشته باشیم٬ و در باره استراتیژی جبهه و عوامل متغیر محلی در افغانستان آگاهی خود را بیشتر بسازیم.

 

وضعیت فعلی فعالیت های شما و مبارزه ای شما در برابر طالبان چه گونه است؟

 

حامد سیفی: مقاومت مسلحانه در مقابل طالبان در ولایت های پنجشیر ٬بغلان٬ کاپیسا٬پروان٬بدخشان٬تخار و سایر ولایات در کشور فعال و پابرجا است٬ و همه روزه با ازدیاد ظلم و بی رحمی طالبان ٫ مردم افغانستان چه از داخل و خارج از کشور در مقابل این گروه بسیج می شوند. فعالیت های سیاسی جبهه مقاومت ملی پیشرفت های مثبت در هر دو عرصه ملی و بین الملل داشته است.

 

جبهه مقاومت ملی افغانستان چه گام ها و استراتژی هایی را برای ثبات کشور اساسی می داند؟

حامد سیفی: جبهه مقاومت معتقد است که ثبات در کشور مستلزم ایجاد یک حکومت فراگیر به اساس آرای مشروع مردم است و افغانستان دارای سیستم باشد که قابل قبول مردم افغانستان و جهان باشد دستاورد های ۲۰ سال گذشته پیشرفت های مهمی در تاریخ کشور بوده است . ما نباید به هیچ قیمتی به هیچ گروهی اجازه دهیم که این پیشرفت هارا در هر زمینه ای برای مردم افغانستان از بین ببرد. یک افغانستان با ثبات مستلزم یک حکومت فراگیر و پذیرفته شده است که برای مردم کشور و جامعه جهانی مشروعیت داشته باشد.

 

بازیگران منطقه ای و خارجی اغلب اعلام کرده اند که افغانستان باید یک دولت ائتلافی داشته باشد من جمله با طالبان٫ موضع جبهه مقاومت ملی در این مورد چیست؟

حامد سیفی: طالبان ثابت کرده اند که هیچ تغیر نکرده اند ٫ این را در گذشته و حال نشان داده اند و هرگز نمی توانند در کشور پیشرفت مثبتی را باعث شوند. برعکس٫ شکل حکومت آنها یک دیکتاتوری نظامی است. آنها هرگز به پیشنهاذ های تشکیل حکومت فراگیر تن نداده اند٫ و تا همین اکنون هم به انتخابات باور ندارند٫ بنابراین آنها هرگز نمی توانند ثبات و تغیر مثبت در زندگی مردم بیآورند. آنها هرگز حکومت فراگیر نخواهند ساخت و اگر چنین اتفاق بیفتد بازهم با چنین گروه ائتلاف هرگز مشکلات افغانستان را حل نخواهد ساخت.

 

دره پنجشیر

دره پنجشیر

از زمان به قدرت رسیدن طالبان٫ چندین حمله ترورستی غیر نظامیان افغان را هدف قرار داده است. اخیراً در یک عملیات ویژه ایالات متحده امریکا الظواهری رهبر القاعده کشته شد. آیا شما معتقدید که کشور به “بهشت امن” برای گروه های ترورستی با به قدرت رسیدن طالبان تبدیل شده است؟

حامد سیفی: طالبان پیوند ناگسستنی و محکم با شبکه ای القاعده ٫ گروه تروریستی انصار الله تاجیکستان٫ گروه تروریستی جندالله ازبکستان و گروه تروریستی ترکستان شرقی دارد٫ و افراد این گروه های ذکر شده پناهگاه های امن برای خود در افغانستان ایجاد کرده اند فعلاً.

  

کشور های همسایه افغانستان سیاست های خارجی متفاوتی را در مقابل طالبان اتخاذ کرده اند.برخی از آنها به ویژه ترکمنستان و ازبکستان به دنبال همکاری اقتصادی و سیاسی با طالبان هستند. شما در مورد آن چه نظر دارید؟
حامد سیفی: جبهه مقاومت ملی همواره نسبت به خطرهای ترورستی طالبان برای کشور های همسایه هشدار داده است و امید است که کشور های همسایه متوجه این خطر ها شوند. طالبان یک گروه ترورستی و رادیکال با پیوند های قوی با القاعده و چندین گروه ترورستی دیگر همیشه یک خطر جدی برای امنیت منطقه است. طالبان هرگز قابل اعتماد نبوده اند و همیشه ثابت کرده اند که به وعده های خود عمل نمی کنند.

  

چرا جامعه بین الملل از جبهه مقاومت ملی حمایت نمی کند تا با طالبانی که ایالات متحده و نیرو های غربی ۲۰ سال با آنها جنگیده بودند٫ مقابله کند؟

حامد سیفی: جبهه مقاومت با حفظ عدم وابستگی می خواهد روابط خود را با دنیا حفظ کند و منتظر پاسخ مثبت دنیا درین زمینه است. البته ما نیاز به حمایت داریم. البته مابه کمک نیاز داریم. اما مسئله این است که من هم اعتقاد راسخ دارم که همه ما باید به عنوان یک تیم جمعی بیایم: جامعه جهانی٫ در کنار نخبگان افغان که از وضعیت فعلی راضی نیستند. دوومین مورد ٫ جنگ ۲۰ سال گذشته در افغانستان بود٫ جهان تمام تلاش خود را برای انجام کاری در ۲۰ سال گذشته به کار گرفت اما شکست خورد٫ و حالا فکر میکنند هیج امیدی نیست. با این حال٫ افغانستان هنوز قابل نجات است٫ اما نه برای مدت طولانی.

Interview by: https://www.specialeurasia.com/
Translated by: Sayeed

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.