×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

خالی ساختن پنجشیر از ساکنان بومی اش برنامه طالبان است
اندری سرینکو

“درافغانستان برای کوچ اجباری سراسری «تاجیک های پنجشیر» آماده گی میگیرند”
این مطلب را”اندری سرینکو” خبرنگار مستقل روس ،رئیس شورای کارشناسی بنیاد مطالعات سیاسی وکارشناس برجسته مرکز مطالعات افغانستان درتازه ترین نوشته خویش یاد آورمیشود و مینویسد:
رهبری طالبان افغانستان در نظر دارد یک “پایگاه تروریسم” را در ولایت شمالی پنجشیر ایجاد کنند که بیشتر گروه های جهادی خارجی در حال حاضر در افغانستان وجود دارند در آن متمرکز شوند. تطبیق این پروژه شامل پاکسازی قومی در مقیاس وسیع است که باید ترکیب ملی منطقه پنجشیر را کاملاً تغییر دهند. این «پروژه جهادگران پنجشیر» جدید طالبان به تهدید امنیتی برای کشورهای آسیای مرکزی و منافع روسیه در منطقه تبدیل خواهد شد..
وی درزمینه با درنظرداشت منابع و سرویس اطلاعاتی جبهه مقاومت ملی تاکید میکند : در ماه های آینده حاکمیت طالبان در نظر دارند تا یک عملیات ویژه سراسری را در منطقه پنجشیر برای پاکسازی قومی آماده کنند. به گفته منابع نزدیک به سرویس اطلاعاتی جبهه مقاومت ملی افغانستان گفتند که هدف آن اخراج گسترده جمعیت محلی تاجیک خواهد بود. : «در بخشی از عملیات برنامه ریزی شده توسط طالبان، اخراج تدریجی اجباری مردم بومی پنجشیر انجام شد.انتظار می رود با چنین اقدامات تنبیهی وفشارها طالبان امیدوار اند که به جبهه مقاومت ملی ضد طالبان که در منطقه پنجشیر مستقر اند و از حمایت تاجیک های محلی خود برخوردار اند، پایان دهند. همزمان با پاکسازی قومی دراین منطقه، مردم وزیرستان پاکستان و خانواده های جنگجویان جهادی خارجی که اکنون در ولایات مختلف افغانستان به سر می برند، در خانه های پنجشیری ها اسکان داده می شوند. انتظار میرود که این عملیات تغیر جغرافیای قومی و جمعیتی منطقه پنجشیر باکوچ اجباری شان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تکمیل گردد.
به نظر نویسنده این عمل طالبان برای پاکسازی قومی درپنجشیر در درجه اول به دلیل ناتوانی “ملاهای خشن” در نابودی جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود است. با وجود تمام تلاش ها، در سال ۲۰۲۲ طالبان نتوانستند زیرساخت های را در پنجشیر، اندراب (ولایت بغلان)، تخار از بین ببرند، حتی با وجود کاهش فعالیت های جنگی در دوره پاییز و زمستان، جنگجویان مقاومتگران همچنان علیه طالبان عملیات مسلحانه را انحام میدهند.
ناتوانی طالبان در پایان دادن به مقاومت مسلحانه در شمال کشور تأثیر منفی بر شهرت سیاسی رژیم «آخوندهای خشن» می‌گذارد و این خودبه حامیان داخلی و خارجی دلیلی می‌دهد که نسبت به قدرت و مشروعیت طالبان تردید کنند. از این رو، طالبان شروع به بر اقدامات فشار علیه مردم غیرنظامی میکنند وفشار وتهدید علیه کسانیکه به نوعی از جنبش مقاومت حمایت می کنند.و در اینجا پنجشیری ها اولین کسانی هستند که زیر ضربه کوبنده تروریست ها قرار می گیرند.
وی به ادامه مینوسد : منابع ما نشان میدهد که در میان جنگجویان خارجی که قرار است در پنجشیر اسکان داده شوند، نه تنها پاکستانی ها، بلکه مردمی از جمهوری های آسیای مرکزی، چچنی ها و عرب ها نیز حضور دارند: «آنها حامیان طالبان، القاعده و سایر گروه های تروریستی اند. در واقع، ما در مورد تلاش طالبان برای ایجاد نوعی “مرکز ویاپاگاه تروریسم” صحبت می کنیم، جایی که جنگجویان خارجی برای اقامت دائم ساکن شوند. از این رو، رهبران طالبان امیدوارند که چنین مشکل را به طور جدی و همزمان حل کنند. مهمترین واساسی ترین عملکرد یعنی از بین بردن توازن قومی سنتی در پنجشیر و در کل شمال افغانستان از طریق سرکوب تاجیک ها، از بین بردن پایگاه اجتماعی مقاومت ضد طالبان و ایجاد مرکز تمرکز برای بخش عمده جهادگران خارجی است که در حال حاضر در این کشور وجود دارد و در سال ۲۰۲۳
چه تعداد دیگری وارد افغانستان خواهند شد.
وی نیز اتکا به گفته تعدادی از کارشناسان افغانستانی میگوید ، طالبان امیدوار است که کنترل خود را بر جنگجویان خارجی که می خواهند از کشورهای دیگر در افغانستان اسکان داده شوند، تقویت کند: «بخش قابل توجهی از این مهاجران آشکار یا پنهان با دولت اسلامی (داعش همدردی می کنند. رهبران طالبان به طور سنتی بخشی از حامیان داعش را از طریق شبکه حقانی کنترل می کنند. با این حال، نمی توان همه طرفداران «خلافت» را به این ترتیب کنترل کرد. در سال ۲۰۲۳، برای طالبان مشکل خواهد بود که بتوانند کنترول این همه جنگجویان خارجی را درکنترول خود داشته باشند ، مطمینا از کنترول طالبان خارج میشوند واین منطقه به پایگاه تروریزم بین المللی تبدیل میشود.
طرح های سرکوبگرانه طالبان علیه پنجشیر مستقیماً امنیت جمهوری های آسیای مرکزی و منافع روسیه در منطقه را تهدید می کند. این خطر وجود دارد که پس از اخراج اجباری تاجیک های پنجشیر، روش های مشابهی از سوی طالبان علیه تاجیک ها و ازبیک ها در سایر ولایات شمالی کشور به کار گرفته شود.
این تحلیلگر منطقه معتقید است که این پاکسازی قومی محلی شهروندان غیر پشتون افغانستان قبلاً در ولایات تخار، بغلان، جوزجان، فاریاب و غیره صورت گرفته است. شکستن توازن قومی سنتی در شمال افغانستان توسط طالبان ناگزیر به یک تشدید وآغاز درگیری های قومی را درپی خواهد داشت.
نتیجه این امر ممکن است هزاران پناهنده از افغانستان در تاجیکستان و ازبکستان، سرازیر شود وتهدیدات در امتداد مرزها با جمهوری های شوروی دیروز آسیایی میانه وتلاش شبه نظامیان کشورهای آسیای مرکزی برای انتقال وصدور “جهاد” به این کشور باشد. بدون تردید وخیم شدن وضعیت نظامی-سیاسی در شمال افغانستان و افزایش تهدیدات علیه جمهوری‌های آسیای مرکزی، مسکو را مجبور به مداخله در این وضعیت خواهد کرد. این امر ناگزیر توجه و نیروهای روسیه را از جهت غربی و اوکراینی به سمت جنوب منحرف خواهد نمود .درحقیقت این بازکردن جبهه دوم علیه روسیه در جنوب یکی از اهداف عملیات طالبان با از بین بردن توازن قومی در شمال افغانستان و در واقع در مرزهای جمهوری های آسیای مرکزی باشد.
منبع- روزنامه “مستقل” چاپ مسکو.
برگردان بفارسی – آقای صفوی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.