×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

پشتو و فارسی، ما و فاشیزم پشتونی!
عمر راوی تاجیک

پشتو و فارسی ، ما و فاشیزم پشتونی !‌
یادداشت از : عمر راوی تاجیک.
در افغانستان / خراسان در این سه صد سال حاکمیت خونبار قبیله، زبان پشتو بالای شانه های زبان جهانی فارسی سوار، به همین جاییکه می بینید رسیده است. با هزار زورگویی و ترفند و تحمیل و دیده درایی پای پشتو را از ساحه کوچک و سر بسته قبیله به پهنه رسانه های کشوری و مکان های عمومی در سراسر کشور کشاندند و خیلی کوشیدند که در پهلوی زبان همگانی فارسی بچسپانند و اکثر وقت ها بدون نیاز مطرح اش سازند و «دغه » و «هغه» را بگوش مردمان دیگر در خراسان بچکانند. هرجا فارسی گفته شد، پشتوی شان را نیز به رخ مردم کشیدند. چه افتضاح ها که کردند. چه سیاست های وحشتناک که عملی ساختند. چه وقیحانه عقده حقارت فرهنگی و زبانی خویش را در مقابل زبان جهانی و پرشکوه فارسی به نمایش گذاشتند.

از زمانی که محمود طرزی، فاشیزم فرهنگی پشتونی را پی ریزی کرد و شعار عمومی ساختن و اجباری آموختن زبان قبیله یی پشتو را مطرح نمود، تا به همین امروز با اعدام واژگان فارسی، با فارسی ستیزی ، با تعصب و دشمنی زبانی فاشیست های پشتون روبرو بوده ایم. همین اکنون و همین لحظه که من این پیام را می نویسم، در ارگ کابل و در دستگاه فاشیزم پشتونی در افغانستان/ خراسان ده ها و صد ها نقشه برای فارسی زدایی و تحمیل زبان پشتو بر مردمان خراسان روی میز حاکمان و فاشیستان پشتون قرار دارد.

آنان بقای زبان قبیله یی پشتو را در سرکوب زبان فارسی دری میدانند. سالهای سال پشتوی خود را بر شانه فارسی نهادند، به فارسی چسپاندند، از فارسی تغذیه نمودند، اما وقتی چند تا کتاب به پشتو نوشتند و نشر کردند، گمان کردند که اکنون زبان شان می تواند به طور کامل جایگزین زبان همگانی فارسی دری شود و در چند دهه پسین، با تفنگ و شمشیر و چمچین، افتاده اند به جان این زبان شیرین که از میدانش بدر کنند. حالا به این خیال اند که به حاکمیت خودبخودی و هزار ساله زبان پارسی در سرزمین خراسان نقطه پایان بگذارند و به جایش پشتو را بنشانند. چه خیالهای خام، چه فکر های احمقانه و باطل که در کله های پوچ خود می پرورانند!

ما با هیچ زبانی مخالفت و دشمنی نداریم. با زبان پشتو نیز هیچ مشکلی نداریم . پشتو یک زبان است مثل هر زبان دیگر با امکانات و محدودیت ها و مسایل خودش. هر کس میخواهد پشتو سخن گوید و بیاموزد و از آن استفاده کند، پیش رویش خوبی و بدرقه راهش پیروزی. اما مشکل ما با تحمیل زبان پشتو است بالای دیگران . مشکل ما پشتو را در مقابل فارسی گذاشتن شان است. مشکل ما با فاشیزم زبانی شان است که تهی از منطق، تهی از خرد، تهی از انسانیت است.

زبان قبیله یی پشتو را که در تمام جهان اوجش چند میلیون نفر معدود سخن نمی گوید، چهار تا کتاب درست به آن زبان نوشته نشده است، سه تا شاعری که با شاعران بزرگ جهان همسری کنند ندارد، در امور سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و علمی و غیره و غیره هیچ جایگاه و پایگاه قابل اعتنایی در هیچ جا ندارد، ساحه کاربردش خیلی محدود و گویندگانش خیلی معدود است، این چنین یک زبان را چگونه ممکن است که با یک زبان مقایسه و برابر و رو در رو سازیم که همین اکنون بیشتر از دوصد میلیون گوینده دارد، در جمله هشت زبان معتبر و کلاسیک جهان حساب می شود، رودکی دارد، مولانای بلخی دارد، حافظ شیرازی دارد، سعدی دارد، فردوسی دارد، ناصر خسرو،جامی و بیدل دارد، هزاران هزار شاعر و خامه پرداز دیگر دارد، زبان دین و دنیای میلیونها میلیون انسان روی زمین بوده است، با معتبر ترین زبانهای جهان شانه به شانه می ایستد، در عرصه های خاص شعر و ادبیات پهلوانی می کند و پیروز بدر میشود، زبانی که صدها سال بر نصف زمین حاکمیت داشته است، از شاهان و تا گدایان، از هر قوم و طایفه و تبار، به آن سخن گفته اند و عشق ورزیده اند، چنین زبانی که هم آبروی خاک بوده است، هم آبروی دین بوده است و هم آبروی خلق، زبان پشتو را در برابر چنین یک زبان قرار میدهند و مقایسه می کنند و میخواهند این زبان را با تمام این شاخصه ها و این خوبی ها و شکوه و شوکت آن از بین ببرند و یک زبان قبیله یی، زبان در حال مرگ، زبانی که هیچ مقامی در هیچ عرصه ای ندارد، به جایش بگذارند! آیا شما از این کرده فکر و نیت و نقشه وحشتناک و جاهلانه و غیر انسانی می توانید پیدا کنید؟!

اگر بروند، در غم بهبود و رشد زبان پشتوی خود باشند، اگر تمام هست و بود قبایل خود را فدای زبان خود سازند، ما با آن هیچ مشکلی نداریم. اما وقتی میخواهند آن زبان را بالای ما تحمیل کنند، وقتی میخواهند آن را به جای فارسی دری بنشانند، وقتی میخواهند پشتوی خود را با تخریب فارسی آباد سازند، وقتی از تعصب و فاشیزم کار میگیرند، ما با آن مشکل داریم و ضدش می ایستیم و تا حدی که توان داریم علیه آن مبارزه می کنیم.

زبان فارسی دری، زبان همگانی اکثریت مطلق مردم خراسان است. زبان گفتار، زبان نوشتار، زبان دفتر و دیوان ، زبان داد و ستد روزمره و زبان پذیرفته شده ای میان قومی است. هر کس آمد و رفت ، هر کس در این سرزمین حاکم شد، از هر قوم و طایفه، در بیشتر از یک هزار سال همین زبان را ارج نهاد و به کار بست. حالا این فاشیست های پشتون چکاره اند که میخواهند این زبان را از میان بردارند و زبان غریب خویش را به جایش بگذارند؟!

ما به همه زبان های باشندگان سرزمین خراسان / افغانستان و زبانهای جهان احترام داریم و ارزش قایل هستیم. اما به هیچ قیمت و به هیچ صورت نمی پذیریم و نمی گذاریم که یک مشت آدمکهای فاشیست و عقده یی و احمق به زبان ما بتازند، فارسی دری را بکوبند، تخریب کنند، ضعیف سازند و از صحنه زندگی بزدایند و یک زبان دیگر را به زور و به جبر بالای مردم تحمیل نمایند.

چاپلوسی و موزه پاکی و خم و چم شدن یک عده فارسی زبان ها در بارگاه فاشیزم پشتونی نیز هیچ چیزی را دگرگون نخواهد ساخت. چاپلوس ها و بوت پاک ها در گذشته هم بودند و خیلی آبرو ریزی ها کردند اما کار شان جای را نگرفت. هشتاد و پنج در صد مردم خراسان که به زبان شیرین و شکوهمند پارسی دری سخن میگویند مانند گذشته در برابر تهاجم جاهلانه فاشیزم پشتونی به شیوه ها و شکل های گوناگون مقاومت خواهند کرد. نابود ساختن زبان فارسی دری و همگانی ساختن تحمیلی زبان قبیله یی پشتو، یک آرزوی بسیار جنون آمیز است که به یاری خدا و همت مردم بازهم به شکست می انجامد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.